Mythen over onteigening staan het gebruik voor natuurdoeleinden in de weg. De Raad voor het Landelijk Gebied rekent met de volgende mythen af:
• vrijwilligheid moet bij grondverwerving uitgangspunt blijven;
• onteigening gaat ten koste van het landbouwbelang;
• de overheid gaat de grondprijs beïnvloeden;
• de kosten van onteigening zijn te hoog;
• je kunt mensen onteigening niet aandoen.
De Raad stelt ook dat als de helft van de grondverwerving via onteigening zou gaan verlopen, dat het jaarlijks 22 miljoen euro extra kost.
Wanneer we ons realiseren dat de vraat van ganzen jaarlijks 18 miljoen kost om boeren schadeloos te stellen, dan leidt de combinatie van beiden tot de aanbeveling om bij het werven van gronden ten behoeve van de EHS goed te letten op een mogelijkheid om foerageergebieden voor ganzen te creëren. Landbouwgebieden zijn daarvoor goed geschikt want ganzen hebben ook behoefte aan eiwitrijk voedsel.
Wanneer er vervolgens methoden worden gestimuleerd om de ganzen te verjagen naar die (veilige) foerageergebieden, dan zijn een aantal problemen tegelijk opgelost en kan ook de recreant profiteren van meer gebied om van de natuur te genieten.
Uit het persbericht van RLG:
Mythe over nadelen voor de landbouw
De landbouwsector kan juist gediend zijn met onteigening. Aankoop van nieuwe natuur is vaak belangrijk om gebieden definitief in te richten. Dat is nodig voor de ontwikkeling van de landbouwsector. Ook individuele bedrijven zijn vaak beter af met onteigening. De volledige schadeloosstelling biedt de mogelijkheid op een andere en betere plek verder te boeren.
Mythe over vrijwilligheid
De omstandigheden voor de natuur én voor de landbouw zijn sterk veranderd sinds de principeafspraak uit 1989 om alleen op basis van vrijwilligheid grond te verwerven. De natuur is verder achteruitgegaan en de landbouw heeft meer behoefte aan goed ingerichte productiegebieden. In die situatie wordt wachten tot grond vanzelf beschikbaar komt contraproductief. De toezegging van vrijwilligheid geeft wel een grote verplichting om de bestuurlijke afweging tussen privaat en publiek belang zorgvuldig te maken. Onteigening kan bij emotionele gehechtheid aan de locatie ingrijpend zijn voor de eigenaar.
Mythe over de invloed op de grondprijs
Met onteigening drijft de overheid de grondprijs niet op. Bij onteigening geeft de overheid niet meer dan de reguliere grondprijs. De extra vergoeding is de schadeloosstelling voor onder meer gederfde inkomsten en gebouwen. Het beeld dat de opbrengsten uit grondverkoop voor natuur elders in Nederland de grondprijzen opdrijven, klopt niet. De koopkracht van agrariërs op de grondmarkt komt voor 95% uit de verkoop van grond voor rode bestemmingen.
Mythe over de kosten van onteigening
Onteigening kost de overheid inderdaad meer geld. Als grondverwerving bijvoorbeeld voor de helft via onteigening verloopt, is jaarlijks € 22 miljoen meer nodig. Maar dat levert ook opbrengsten op. De economische ontwikkeling van gebieden kan doorgaan. Ook is het rendement groter van de huidige investeringen van de Europese Unie, de rijksoverheid en de provinciale overheid in onder meer verdrogingsbestrijding, milieumaatregelen en het beheer van natuurgebieden. Daaraan worden honderden miljoenen euro’s per jaar besteed. Dit geld wordt effectiever besteed door met onteigening de versnippering van natuurgebieden te verminderen.
Labels
A28
(1)
aardbeving
(2)
aardhonden
(1)
ADHD
(1)
afschieten
(1)
afval
(1)
akkerrandenbeheer
(2)
alternatief
(1)
bedrijventerrein
(1)
beleid
(3)
besluitvorming
(1)
bever
(2)
beverrat
(1)
bijensterfte
(1)
bio-industrie
(4)
biochar
(1)
biodiversiteit
(1)
biomassavergisting
(1)
Blauwestad
(2)
bomenkap
(1)
bouw
(1)
bouwblokken
(1)
braakligging
(1)
bus
(1)
bussen
(1)
catering
(1)
CCS
(1)
chantage
(1)
chinchilla
(1)
CO2
(4)
COS
(1)
cursus
(1)
demagogie
(1)
dichters
(1)
diefstal
(1)
Dierenbescherming
(1)
dierenleed
(1)
dierenwelzijn
(4)
digestaat
(1)
dood
(1)
drogredenen
(1)
duister
(1)
duurzaamheid
(8)
economie
(2)
Eemshaven
(3)
EHS
(6)
ekoproducten
(4)
elektriciteitscentrale
(1)
energiebeleid
(1)
energiecentrales
(2)
energieneutraal
(1)
exoten
(1)
export
(1)
fairtrade
(1)
faunabeheereenheid
(1)
faunapassage
(1)
fiets
(1)
flora- en faunawet
(2)
fluster en duster
(1)
forum
(5)
foto's
(1)
ganzenoverlast
(3)
gaswinning
(2)
geldmodel
(1)
geldverspilling
(1)
gewasbescherming
(2)
Gezinsbode
(3)
GGD
(1)
Greenpeace
(1)
groene stroom
(2)
grondwater
(1)
hazen
(2)
heling
(1)
hengelsport
(2)
honden
(1)
incidenten
(1)
inzamelen
(1)
jacht
(5)
jagen
(3)
jongeren
(1)
kaart
(1)
kabelbaan
(1)
kiekendief
(1)
klimaat
(3)
koeien
(1)
kolen
(3)
Koningslaagte
(3)
kosten
(1)
kwik
(1)
landbouw
(2)
leefbaarheid
(1)
lelies
(1)
LTO
(2)
maaibeheer
(1)
malaria
(1)
Meerstad
(1)
megastallen
(10)
meldpunt
(1)
melkveehouderij
(10)
mestkelder
(1)
mestoverschot
(2)
mestvergisters
(1)
metam natrium
(1)
MFG
(1)
milieu
(5)
milieudefensie
(1)
Milieudienst
(1)
Milieufederatie
(4)
muskusratten
(5)
N33
(1)
nacht
(1)
natuur
(5)
opvang
(1)
overlast
(1)
papier
(1)
piepschuim
(1)
plastic
(2)
politiek
(2)
POP
(6)
proef
(2)
proefdierlaboratorium
(1)
prooidieren
(1)
protest
(1)
Provinciale Staten
(6)
PvdD
(14)
ree
(1)
regionaal
(1)
regiotram
(6)
respect
(1)
roofdieren
(1)
RUG
(1)
schade
(1)
scharreleieren
(1)
soja
(1)
Staatsbosbeheer
(1)
stad Groningen
(5)
stadjerspas
(1)
station
(1)
straatvuil
(1)
subsidie
(1)
supermarkt
(1)
therapie
(1)
toekomst
(1)
toerisme
(1)
tram
(2)
Transition Town
(1)
trein
(1)
uitstoot
(1)
varkens
(1)
vegetarisch
(1)
vergiftiging
(4)
vergunning
(1)
verjaagmethode
(2)
verkiezingen
(3)
verspilling
(2)
vervuiling
(3)
vispas
(1)
visserij
(1)
vleermuis
(2)
vlees
(1)
vleesconsumptie
(1)
vleesvervangers
(1)
voeding
(5)
voetafdruk
(1)
VOKO
(3)
vossen
(4)
vuurwerk
(2)
wasbeer
(1)
waterschap
(4)
waterwoeler
(1)
weblog
(1)
wedstrijd
(1)
wegaanleg
(2)
weidegang
(2)
weidevogels
(3)
wethouder
(1)
WHO
(1)
wild
(1)
windhandel
(1)
WOB
(1)
zeearend
(1)
Zembla
(1)